Arkiv
2014-02-02
|
Betydelsefulla möten
Betydelsefulla möten är ett riksomfattande projekt som har resulterat i sju olika delar – skola (2001), Vård (2004), Idrott (2008), Entreprenörer (2009), Du är betydelsefull (2010), Politiker (2010) och ambassadörer för kvinnors företagande (2010). I Magasin nr 1 2014 återfinns vår egen artikel på sidan 29. Läs artikeln här ››› |
2013-10-01 |
För oss på Optimal Personal är det en självklarhet att stötta Situation Sthlms viktiga arbete. Därför förlänger vi sponsorsamarbetet även i år.
Situation Sthlms publicistiska målsättning är att skapa debatt och opinion runt frågor som rör den sociala verksamhetens målgrupp - hemlösa människor. Tidningen har 158 000 läsare per månad och är den enda tidningen i Stockholm vars syfte är att uppmärksamma de hemlösas situation. Tidningsförsäljarna medverkar själva i tidningen och Situation Sthlm uppmuntrar aktivt försäljarna att delta i deras skrivarverkstad. Situation Sthlm är mest känt som 'tidningen som säljs av hemlösa människor i Stockholm'. Det är dock mer än bara en tidning. Med tidningsförsäljningen som bas driver Situation Sthlm också en social verksamhet som på flera sätt försöker stödja försäljarnas väg tillbaka till samhället. De strävar efter att kunna erbjuda såväl konstruktiv sysselsättning som andra viktiga verktyg jämte tidningsförsäljningen. Det kan handla om att få hjälp i sin kontakt med myndigheter, juridisk rådgivning, avlönade timuppdrag, arbetsträning eller att fika i verksamhetens café. Läs mer om Situation Sthlm på http://www.situationsthlm.se/ |
2012-10-31
|
Rekryteringskampanj för TillväxtverketTillväxtverket rekryterar på regeringens uppdrag nya ambassadörer för kvinnors företagande. Vår VD var en av de fyra som deltog i den nationella videokampanjen. Se filmen här >
|
2012-04-27
|
Optimal Personals VD intervjuad av näringsministern
Näringsminister Annie Lööf i paneldiskussion med bland annat vår VD Tania Pettersson.
Foto: Andia Ghafouri/Näringsdepartementet. Läs mer på regeringen.se > |
2011-03-01
|
VD:n som sticker ut
Tania Pettersson intervjuas på Shortcut.nu
Läs mer här! |
2011-02-03
|
Optimal Personals VD Tania Pettersson intervjuas under Rekryteringsbazaaren
Den 11-12 februari är det åter dags för Rekryteringsbazaren på Kulturhuset i Stockholm. I år ställer 70 arbetsgivare ut för att presentera sina företag för de drygt 10 000 arbetssökande som beräknas besöka bazaren. Under de två dagarna genomförs även flertalet seminarier och intervjuer med framgångsrika företagare. Bland dem finns Optimal Personals VD Tania Pettersson som berättar om hur hon tog steget och blev egen företagare. Intervjun sker den 11 februari kl. 15.00 i Café Starta Eget. Välkommen att komma förbi och lyssna.
|
2010-11-15
|
Dyrt att felrekrytera
700 000 kr, det är vad en felrekrytering beräknas kosta i snitt enligt en undersökning som gjorts på uppdrag av revisionsbolaget ÖhrlingsPriceWaterhouseCooper. Oberoende av ett företags storlek orsakar felrekryteringar både ekonomisk och arbetsmiljömässig skada. Även förtroendekriser kan lätt uppstå om det visar sig att nyanställda medarbetare inte har det bakgrund som de uppger.
Med andra ord finns det all anledning att så långt som möjligt kvalitets- och kompetenssäkra i rekryteringsprocessen så att man som företag får den medarbetare man söker. Ett sätt att oberoende göra det är att addera tester till rekryteringsprocessen och bakgrundskontrollen. Läs mer om våra tester här. |
2010-09-04
|
Optimal Personal hjälper framtidens företagare i Sveriges högskolor och universitet
Tillväxtverket kommer under hösten att dela ut boken "Betydelsefulla möten – Ambassadörer berättar" på högskolor & universitet över hela landet. Boken innehåller berättelser om betydelsefulla möten samt svar på frågor som studenter ofta ställer gällande företagande. Optimal Personals Tania Pettersson är en av de ambassadörer som delar med sig av sin berättelse samt svarar på frågorna från studenterna.
|
2010-08-26
|
Ambassadör 2010
Tania Pettersson, en av grundarna av Optimal Personal, har blivit utvald till en av regeringens ambassadörer för kvinnors företagande. Uppdraget som ambassadör innebär att besöka skolor, universitet och nätverk för att inspirera andra kvinnor att se företagande som ett möjligt karriärsval.
Ambassadörer för kvinnors företagande utses av Tillväxtverket, en nationell myndighet som arbetar för att stärka näringslivet i hela Sverige genom att bidra till fler nya företag, fler växande företag och fler starka regioner. Boka en ambassadör på http://boka.ambassadorer.se |